Slikarska tehnika PASTEL

Slikarska tehnika Pastel

Riječ pastel je preuzeta od talijanske riječi „pastello“ što znači pasta (tehnika koja kao slikarsko ili crtaće sredstvo koristi suhu boja u obliku štapića). Pastel se sastoji od kromatskog pigmenta, minimalne količine veziva (tutkalo, gumiarabika, celulozna veziva kao metilceluloza...) i akromatskog pigmenta: bijeli ili crni. Umjesto bijelog pigmenta može se koristiti talk, gips ili glina. Pigmentni prah u pastelima sličan je prahu koji se koristi za uljane boje. Pastelni štapići, ovisno o količini i vrsti veziva, kao i o vrsti pigmenata, proizvode se u tri do četiri tvrdoće. Intenzivnost boje ovisi o količini bijele ili crne osnovne mase u određenom pastelu. Trag pastela je mekan i baršunast. Meki pasteli su pogodni za tonske gradacije, ispunjavanje ploha odnosno slikanje.  Tvrdim pastelima izvode se konture ili čisti linearni crtež.
Zbog prašnjave strukture, sipkosti i mekoće, pastel se može razmazivati po podlozi. Boja se lagano skida krpicom, vatom ili mekom gumicom. Pastel se može nanositi u nekoliko slojeva, što omogućuje miješanje boja na samoj podlozi i stvaranje bogatstva tonova. Nakon slikanja ili crtanja poželjno je fiksirati pastel na papru fiksativom.
U novije vrijeme proizvode se kolekcije uljenih i voštano-smolnih pastela kojima nije potreban nikakav fiksativ. Daju intenzivnije boje ali nemaju mekoću suhog pastela. Osnovna je razlika što uljani pastel izgleda kao obojeni vosak dok je suhi pastel više sličan kredi. S uljanim pastelom se ne može postići fino gradiranje boja kao sa suhim pastelom.
Podloga za pastel je svaki papir ili karton koji ima takvu teksturu da se trag poteza pastelnom bojom zadržava na površini.


 
Jean-Baptiste-Siméon Chardin

 Edgar Degas

E. Manet

Berthe Morisot

Henri de Toulouse-Lautrec

Popularni postovi